melindapadron

MINA BRÖST OCH RESULTAT INOM TRÄNING

Hej! (Misstolka nu inte mina bröstfrÃ¥gor för det är mest för att mina bröst förminskas när jag tränar). Nu kan det vara sÃ¥ att jag ser fel men har följt din träningsprocess och märkte i början att dina bröst blev mindre (samma sak händer för mig när jag tränar) men nu ser de fylligare ut igen. Har du slutat med nÃ¥got, kanske undvikit styrketräning eller är det att hela kroppen har blivit mindre och pÃ¥ sÃ¥ sätt att brösten uppfattas som de var innan. Eller är det bara att man hÃ¥ller ut och fortsätter träna sÃ¥ kommer fettet pÃ¥ brösten tillbaka? Svar skulle uppskattas jättemycket! :)
 
SVAR: Hej Amanda! Du verkar vara en uppmärksam typ du, dock har jag aldrig upplevt att mina bröst blivit mindre under mina år av träning, men det stämmer helt att de vuxit under det senaste året (haha känns så knäppt att skriva ut detta). Allas kroppar fungerar olika och mina bröst valde helt enkelt att växa under den sena perioden av tonåren.

SÃ¥ som svar pÃ¥ din frÃ¥ga har jag inte ändrat pÃ¥ nÃ¥got, varken träningsmässigt eller kostmässigt. Dock är det vanligt förekommande att brösten minskar när man tränar intensivt. Om fettprocenten minskar i din kropp kan det även resultera till att dina bröst minskar dÃ¥ vÃ¥ra bröst till stor del bestÃ¥r utav fett. Detta är dock inget givet dÃ¥ genetiken (hormonerna) i vÃ¥r kropp avgör vart vi förbränner mest fett, därav gÃ¥r det inte att punktmarkera de omrÃ¥dena du vill förbränna fett. 
 
Dock finns det möjlighet att forma brösten med hjälp av tung styrketräning. Då våra bröst består utav fettvävnad samt muskler kan du med hjälp av tung styrketräning, rörelser såsom armhävningar och bänkpress, stimulera bröstmusklerna till att växa och du får därmed en fastare form. Om du istället utför intensiva konditionspass med lågt kaloriintag kommer du minska din fettvävnad, och likaså din bröststorlek. Detta är dock inget givet då dina gener, hormonbalanser samt din ålder är avgörande faktorer till varför din kropp fungerar som den gör.
 
Hej igen.. haha kom pÃ¥ att jag har lite mer frÃ¥gor angÃ¥ende träning. 
1. Har du nÃ¥gon bra sportbh att rekommendera? Jag har en som var frÃ¥n stadium och den ät sÃ¥ tight att man nästan svimmar. Sen har jag nÃ¥gra sköna ifrÃ¥n lindex men dÃ¥ när jag springer sÃ¥ hoppar brösten obehagligt mycket. 
2. Hur blir man motiverad, jag tränade förut men lyckas liksom inte ta mig samma och gÃ¥ till gymmet? Undrar om jag tränade fel förut för jag kände mig sÃ¥ ful dÃ¥ jag började bli vältränad. Jag är nog ganska kurvig, rejäla lÃ¥r och rumpa och dÃ¥ jag tränade sÃ¥ blev det lite för atletiskkropp för min smak...Rent ytligt frÃ¥ga jag nu, vad är det du tränar för du har liksom en slim-fast-lagomkurvig kropp. Är det kondition som är i fokus eller styrka? eller bara hur ser ditt träningspass ut? eller har du bara världens bästa gener? 
 
SVAR: 1. Jag köper alltid sportbh:ar som sitter väldigt tight då jag tycker det gör ont när brösten skumpar och vill därmed hålla dem på plats. New body har väldigt bekväma samt stabila sportbh:ar som håller brösten på plats. Kort sagt skulle jag rekommendera sportbh:ar med tjocka band då sportbh:ar med smala band ger mycket mindre stöd och rekommenderas därmed istället till styrkepass. HÄR kan du hitta en rad olika sportbh:ar med hög stabilitet!
 
2. För att bli motiverad gäller det att hitta saker som håller just din anda vid liv. Ett starkt tips enligt mig är att finna en gymkompis. Jag är världens långsammaste människa när det gäller att ta sig till gymmet och kan sitta ombytt i tre timmar innan jag tar mig iväg. Men när jag istället har bokat in en gymträff med min gympartner Tove så upplever jag ett annat typ av måste då jag inte vill att hon ska behöva vänta. Sedan tycker jag att det är betydligt roligare att kötta igenom ett stentufft styrkepass tillsammans med en nära vän där man kan pusha samt motivera varandra. Jag tror det är viktigt att få träningen till något kul, för om du inte trivs med det du gör kan du lika gärna avstå. Så se till att hitta faktorer som gör att du tycker att det är kul att dra till gymmet! Andra faktorer som kan skapa motivation är att sätta upp kortsiktiga samt realistiska mål, införskaffa nya träningskläder, dokumentera dina träningspass så du lättare ser resultat osv.
 
Återigen spelar våra gener, hormonbalanser samt ålder oerhört stor roll till varför vi ser ut som vi gör. Det finns ingen mirakelkur eller magisk träningsform som kan förvandla dig till en viss kropp. Det går inte att punktmarkera fettförbränning och det går inte att jämföra sig med andra. Jag blir verkligen smickrad över att du tycker jag har en fin kropp, det är verkligen jättefint sagt av dig! Men du måste nog försöka lära dig att älska din kropp för hur den är och inte jämföra den med andra. Jag tycker det är svinsnyggt med kurvor och tycker verkligen inte att du ska känna dig ful pga det på något sätt! Men nu till din fråga: jag kombinerar både styrketräning och kondition då jag eftersträvar en starkare kropp med hög explosivitet. Jag försöker hålla ett gott avstånd mellan mina kondition- och styrkepass då jag vill minimera risken för muskelnedbrytning. För att motverka muskelnedbrytning ser jag till att fylla på med protein direkt efter mina konditionspass. Men ja, jag besitter nog ganska bra gener då jag alltid varit smal samt alltid uppnått snabba resultat utav träning. Vi alla är olika och jag är säker på att du har lättare för saker som jag upplever som jobbigt och svårt. Jag hoppas mina svar hjälpt dig någorlunda och att du börjar älska din kropp för hur den är. Kramar till dig!
 

10 april 2015 10:00 | - Q/A |

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas