melindapadron

NÄR MOTIVATIONEN INTE FINNS DÄR


För lite mer än två veckor sedan skadade jag min ljumske och jag mår fortfarande inte bättre. I samband med att ljumsken svek så svek även motivationen. All drivkraft var som bortblåst. Jag spenderade timme efter timme i soffan istället för timmar på gymmet. Jag slarvade massor med maten, kunde skippa middagen och äta chips istället. I slutet av veckan mådde min kropp så dålig att jag knappt kände någon hunger på hela helgen. Mådde bara illa hela tiden. Tänk vad det vi stoppar i oss kan påverka våra kroppar?

Vi alla hamnar där ibland, i svackor där motivation inte finns inom räckhåll. Det är okej, vi alla är mänskliga. Det viktiga är att successivt försöka hitta tillbaka till drivkraften (om det nu är ditt önskemål såklart) Jag tänkte lista upp mina tips på vad jag gör när jag måste hitta ny drivkraft:




1. Youtube
Youtube är en riktig guldgruva när man vill finna nya övningar. Det är bara att söka på den muskelgrupp 
du vill träna (t.ex. abs workout, booty workout) och du kommer få hundratals olika videos att kolla igenom. Perfekt när dina träningspass börjar bli enformiga. 


2. Strukturera upp din träningsvecka på söndagkvällen
Har du ingen struktur är det lätt hänt att man struntar i ta sig till gymmet eller kanske kör igenom ett halvdant pass. Självklart, alla träningspass är bättre än inget träningspass, men ju mer förberedd du är desto mer får du ut av ditt träningspass. Jag strukturerar alltid upp min träningsvecka på söndagkvällen samt lägger upp träningsprogram så jag är så produktiv på gymmet som möjligt. En normal träningsvecka när jag inte är skadad kan se ut så här (varje vecka är annorlunda beroende på hur jag jobbar och vilka planer jag har, men så här ser min ultimata träningsvecka ut):


Måndag: yoga på morgonen. Dans i två timmar på kvällen.
Tisdag: cardio 60 min på morgonen. Legday på kvällen
Onsdag: morgonspinning 45 min. Bodypump på kvällen
Torsdag: vilodag
Fredag: morgonspinning 45 min + 30 min core
Lördag: Legday
Söndag: Grit Cardio

3. Boka in dig på pass (om du går på gym)
Du har en tid att passa och känner då ett ”måste” att ta dig till gymmet. Dessutom har du en instruktör som ser till att du kämpar igenom hela passet. Perfekt för dig som känner att du behöver lite extra push eller bara vill utmana dig själv. Mina favoritpass är Grit (speciellt cardio), bodypump och spinning.

4. Googla nya recept
Kosten har en stor inverkan på våra resultat och eftersom att jag tränar mycket vill jag få ut det bästa utav mina timmar på gymmet. Men den största anledningen till varför jag väljer att äta hälsosamt är för att jag mår så himla mycket bättre, både på insidan och på utsidan. Och för er som undrar, jo jag unnar mig godsaker! Jag är en riktig gottegris så har svårt att hålla mig borta från lösgodis ;-). Åter till ämnet: När jag känner att motivationen är låg brukar jag även googla nya hälsosamma recept. Jag älskar att testa nya maträtter och finner extra motivation när jag vet att jag har delicious food som väntar på mig efter gymmet. Förra veckan testade jag ett par nyttiga pannkakor, ska visa er receptet imorgon!


Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas